PROSES PENDUPLIKASIAN

Kajian ini menggunakan perisian komputer animasi 3D AUTODESK MAYA dalam proses penduplikasian.

2 eksperimen telah dilakukan untuk mendapatkan teknik yang paling mudah dalam proses penduplikasian.

daripada dua eksperimen tersebut. eksperimen yang kedua lebih sesuai untuk digunakan dalam proses penduplikasian.

Eksperimen satu Eksperimen dua
Jangka masa pembikinan yang panjang (bermula dari proses mereka bentuk watak di dalam Autodesk Maya sehingga mengerakkan watak) Jangka masa pembikinan yang singkat        (bermula dari proses mengeksport watak ke Autodesk Maya sehingga mengerakkan watak)
Langkah Proses pembikinan yang panjang (sembilan langkah) dan rumit Proses pembikinan yang sedikit (lima langkah) dan tidak begitu rumit
Watak kelihatan sedikit berbentuk 3D Watak kelihatan 2D walaupun menggunakan perisian 3D
Kesan pencahayaan yang kelihatan agak berbeza dengan rakaman wayang gedek Kesan pencahayaan yang kelihatan sama seperti di dalam rakaman wayang gedek
Warna latar belakang yang kelihatan sedikit kekuningan dan berbeza seperti di dalam rakaman wayang gedek Warna latar belakang adalah sama seperti di dalam rakaman wayang gedek
Pergerakan yang sedikit kaku walaupun menggunakan masa yang sama seperti rakaman yang sebenar Pergerakan yang kelihatan serupa dengan rakaman yang sebenar
Perlu mereka kelir wayang gedek pada Autodesk Maya Tidak perlu mereka kelir wayang gedek dan hanya perlu meletakkan tekstura kain semasa suntingan akhir

 

sebarang pertanyaan mengenai proses penduplikasian boleh email di

amienakarim@gmail.com

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s